Rabu, 23 Ogos 2017

______________________________________________



HILLFit - FTB adalah program gabungan aktiviti rekreasi dengan kecergasan bagi menangani masalah obesiti.  Ianya adalah sebahagian daripada program Follow The BEAT atau program-program kecergasan yang lain bagi tujuan:


Membina keyakinan dan motivasi diri 
Menguji perubahan / pencapaian fizikal semasa
Menggalakkan peserta terus bersenam
Menambah pengetahuan teknik senaman kurus


Maka,
September 2017 ini, HillFit - FTB membawakan projek :



Aturcara 




Yuran Pendaftaran 


TARIKH AKHIR DAFTAR 07.09.2017 - bagi melicinkan pengurusan ]


Klik foto untuk daftar










Selasa, 22 Ogos 2017

CERGAS SOLAT

'Pintar Berakhlak'
___________________________

Cergas Solat adalah program pembangunan sahsiah anak-anak melalui konsep 
'Haia ala solah' bagi melatih anak-anak merancang (planing), menguji (testing), memperkukuh (empowering) agar benar-benar mendidirikan solat dan bukan melakukan solat dengan penuh kelalaian.   

Program Cergas Solat bermula dari sebuah naskah buku berjudul Cergas Fizikal Solat Sempurna terbitan JAKIM. Atas permintaan dan keperluan dakwah di Malaysia, dari sebuah buku, ianya diangkat menjadi dokumentari TV dan disiarkan di TV1 sebanyak 3 episod dengan judul Cergas Solat. 


 
Buku Cergas Fizikal Solat Sempurna Terbitan JAKIM




Dokumentari TV Cergas Solat TV1 

Program Cergas Solat secara umumnya mengandungi 2 elemen penting iaitu  Elemen Hukum Hakam dan Elemen Senaman yang disampaikan secara santai. 



     

Berikut adalah jadual penuh Program Cergas Solat 





Program Cergas Solat akan dipimpin oleh  penceramah dan jurulatih berpengalaman Nasri Nasir dan Mohd Sufian Sulaiman yang telah banyak menganjurkan program Cergas Solat di sektor kerajaan dan swasta termasuk Kementerian Belia dan Sukan, Lembaga Tabung Haji, Jabatan Kebajikan Masyarakat, Kementerian Sumber Manusia, Jabatan Perkhidmatan Awam Malaysia, Masjid Putra Putrajaya, Perpustakaan Negara Malaysia, Jabatan Perdana Menteri dan banyak lagi. 






Justeru Ayuh! 
Daftar Sekarang. Dapatkan harga Early Bird



Klik foto untuk Daftar
            
      
       













Khamis, 4 Mei 2017

Follow The BEAT 'Just Follow n Slim'


Logo rasmi  Follow The BEAT (FTB).
Program penurunan berat badan intensif 1 bulan Putrajaya & KL 


--------------------------------------------------------------------------






FTB adalah program penurunan berat badan selama 1 bulan yang mengandungi 12 sesi latihan. Pada setiap sesi, anda akan dipimpin oleh jurulatih, instruktor dan dietition berpengalaman selama 2 jam bagi mengisi sesi aerobik (Hilo, Zafina, Boxercise, Aero dance), sesi Modul kurus Follow The BEAT, sesi Teori Latihan, sesi Diet dan Pemakanan. 




Modul Kurus FTB diyakini berkesan berdasarkan kejayaan dan pengalaman jurulatih utama @ Founder Follow The BEAT Sufian Sulaiman selama lebih 15 tahun dalam bidang kejurulatihan yang telah menulis buku dan modul kurus untuk sektor kerajaan dan swasta. 





Jadual FTB KL#B1 dan FTB Putrajaya#B2




Inilah saatnya. 
Inilah penyelesaiannya.
 Ayuh!!!
Daftar sekarang 
Harga Normal RM300.
Dapatkan HARGA ISTIMEWA Early Bird :


 


[ Tarikh akhir Early Bird - 10.09.2017 ] 

[ Tarikh akhir pendaftaraan - 2 minggu selebum tarikh program. 
Selepas tarikh itu, harga penyertaan FTB#B1-RM350 FTB#B2-RM400 ] 


---------------------------------------------------

Dan berpeluang memenangi 

RM700 - 1st 
RM300 - 2nd
RM150 - 3rd

---------------------------------------------------


Dan PERCUMA Baju T Eksklusif Follow The BEAT




Lagi! PERCUMA Modul Follow The BEAT Edisi Latihan



Klik sini untuk daftar : 


FTB B1 (Beginner 1)

FTB B2 (Beginner 2)





Ahad, 5 Februari 2017

Senaman KURUS Simple, Cepat dan Berkesan

Ramai yang nak kurus, tetapi blurr...tak tahu nak mula dimana? apa harus dilakukan?Diruangan ini saya mengajar tatacaranya. InsyaAllah jika tak sibuk saya akan lengkapkan 10 modul mudah untuk diikuti....

Hari 1 latihan, kita tidak boleh buat semuanya kerana senaman kena bersifat ansur maju. So aktiviti dibawah ini telah disusun secara profesional dan selamat berdasarkan buku tulisan saya berjudul 30kg Dalam 80Hari . 



Ok mula-mula...lakukan warming-up dengan slow jog. Setelah tubuh selesa tingkatkan kelajuan joging sehingga 15 minit tanpa henti. Rehat dengan melakukan regangan pada betis dan paha (gestrocnimeus, solues, posterior tibialis, quadriceps, hamstring dan adductor groups). 

Teknik joging tanpa henti atau aerobic continuous adalah senjata utama kurus. Ia sama seperti anda melakukan aerobic class. namun tatacara yang lebih detail harus dirujuk didalam buku  30kg Dalam 80Hari . 

Setelah degupan jantung stabil, sambung aktiviti Push-up (foto 1)  sebanyak 12-15 ulangan secara isotonic (bergerak). Jika tidak mampu lakukan secara isometric (statik) mengikut kemampuan sahaja. 

Foto 1 : Mula - Push up 
Foto 2 : Tamat - Push up 
Setelah itu. terus lakukan dip (foto 2) sebanyak 12-15 ulangan secara isotonic (bergerak). Sekali lagi jiga jika tidak mampu lakukan secara isometric (statik) mengikut kemampuan sahaja. 

Foto 3: Mula - Dip 
Foto 4 : Tamat - Dip 
Setelah selesai keduanya, rehat seketika sekitar 1 hingga 2 minit. Setelah itu ulang rutin yang sama sebanyak 2-3 kali lagi. 

Persoalan timbul. Dimana regangan, mengapa terus jogging?. Untuk cepat kita boleh menggunakan slow jog sebagai regangan. Semasa slow jog, otot telah diregangankan secara dynamic stretching...so 2 in 1. tak payah nak buang masa. 

Esok kita bersiaran lagi...insyaAllah. Jangan lupa share dan like fb Gemuk2Kurus







Rabu, 21 September 2016

Siri 4 - Mari Belajar Kurus – Bebanan atau Kardio ?

Dunia hari ini semuanya dihujung jari. Dari sekecil-kecil perkara hinggalah sebesar-besar perkara segalanya  menjadi mudah dan pantas dengan wujudnya teknologi telefon pintar.

Tidak dinafikan teknologi memudahkan urusan kehidupan, namun jangan sesekali menafikan teknologi juga mampu merumitkan kehidupan. Hari ini kita dapat lihat bagaimana teknologi berupaya menukar kepercayaan, ideologi, presepsi, pemikiran, dan tindakan melalui penyaluran maklumat yang tidak tepat. Lantaran itu timbul perlbagai aliran pemikiran, ekstrimis, dan sebagainya. Sedar atau tidak, ledakan teknologi ini turut membawa tempias dan ‘meracuni’ corak senaman masyarakat kita.

Ahad, 18 September 2016

Mari Belajar Kurus : Fleksibelkan Senaman Anda

Fleksibel didalam senaman atau latihan memberi banyak interpretasi kepada mereka yang ingin kurus. Menurut kamus dewan, fleksibel bererti sifat boleh berubah-ubah atau disesuaikan mengikut keadaan. Justeru apakah senaman kurus harus berubah-ubah? Apa yang perlu diubah dan bagaimana hendak mengubah?

Selasa, 19 Januari 2016

Latihan G2K Putrajaya Siri 1/2015


Alhamdulillah,  Latihan G2K Siri 1/2015 (LG2K) akhirnya berjaya ditamatkan pada 16.1.2016 yang lalu. Disebabkan ianya bersifat pendidikan jarak jauh dan tidak seperti Program 10 on 10, Matlamat LG2K cenderung untuk melatih teknik latihan kurus yang betul dan berkesan agar setiap peserta mampu berlatih bersendirian. Dengan cara ini ia dapat menjimatkan beribu-ribu ringgit! dan yang terpenting dapat berlatih bersama keluarga. 

Antara peserta Seminar G2K Putrajaya

LG2K dilaksanakan dengan 2 komponen iaitu Seminar G2K dan Latihan G2K. Seminar G2K merupakan aktiviti 'mukadimah' kepada LG2K yang bertujuan memberi gambaran jelas tentang perjalanan LG2K serta menyentuh Prinsip Asas Kurus. 

=================================================
Kadar Bayaran 

Seminar G2K >>>
 RM25 + Buku 30kg Dengan harga diskaun RM25.00

LG2K >>>
RM200 - 250* (Bergantung kepada lokasi) 
=================================================   

Bagi edisi pertama ini seramai 20 orang peserta telah menyertai yang kebanyakkannya adalah penduduk Putrajaya dan sebilangan kecil dari Klang, Shah Alam dan K.Lumpur. 


Saya sedang mengendali Seminar G2K

LGK dimulakan dengan Taklimat Awal yang melibatkan aktiviti penilaian bagi mendapatkan data asas dan pembelajaran teori berhubung senaman / latihan. Taklimat selama 4 jam ini menyentuh tentang FITT, Komponen Senaman dan Fasa Kurus yang bertujuan memberi input teori agar dapat meminima persoalan pokok.

========================================================================
Antara perkara yang dikesan ketika mengendali Seminar...adalah 

Mereka sedar berjoging boleh membakar lemak, tetapi mereka MALAS, RASA SAKIT dan sering menggunakan TEKNIK YANG MEMENATKAN

Mereka langsung tidak tahu bahawa SENAMAN BEBANAN BOLEH MENGECILKAN / MEMBENTUK TUBUH atau mereka sekadar tahu tetapi TIDAK MAMPU MELAKUKAN DENGAN TEKNIK YANG BETUL
========================================================================

Sabtu berikutnya, Latihan Bersama Jurulatih yang dijadualkan sebanyak 4 kali pula mengambil giliran. Latihan Bersama Jurulatih ini melibatkan Latihan Kurus formulasi 30kg Dalam 80Hari yang mengandungi sesi kardiovaskular, bebanan, regangan dan taklimat berhubung latihan yang diajar.


SesiTaklimat - Rumusan  dan rancangan latihan

Sesi Kardio - Belajar teknik berjalan pantas, jog dll.

Sesi Regangan - Belajar regangan aktif dan pasif 

Sesi Bebanan  -  Belajar latihan bebanan dengan berat badan untuk mengecilkan pinggul
Sesi Kardio di Gym - Belajar menggunakan basikal untuk mengecilkan paha



Sesi Bebanan - Belajar menggunakan tebing untuk mengecilkan lengan

Sesi Bebanan - Belajar menggunakan mesin Leg Curl untuk kecilkan paha belakang


Sesi Bebanan - Belajar menggunakan Cable Machine untuk mengecilkan belakang (atas)
Sesi Bebanan - Belajar menggunakan Abs Curl Machine untuk mengecilkan perut (abdomen)

Sesi Taklimat - Diskusi menyentuh isu-isu latihan setiap individu
Sesi Kardio - Belajar mengambil bacaan nadi dan cara mengawal intensiti latihan / senaman


Sesi Kardio - Belajar cara efektif menggunakan tangga 

Sesi Taklimat - Belajar postur Bent Over Row yang betul untuk membakar lemak belakang (atas)

Sesi Taklimat - Belajar Dip yang betul untuk mencantikkan lengan 

Sesi Taklimat - Belajar Triceps Extension yang betul untuk mencantikkan lengan 

Sesi Taklimat - Belajar Biceps Curls untuk mencantikkan lengan 

Antara 3 peserta terbaik adalah

1.  Nurul Izzati -
     Berat Sebelum   : 112 kg
     Berat Selepas     : 107.2 kg
     Jumlah penurunan : 4.8 kg
   
     Pinggang / Pinggul sebelum : 106 / 135 cm
     Pinggang / Pinggul selepas   : 106 / 135 cm
     Jumlah penurunan : Tiada


2.  Salbiah -
     Berat Sebelum   : 69.1 kg
     Berat Selepas     : 65.4 kg
     Jumlah penurunan : 3.7 kg

     Pinggang / Pinggul sebelum : 90/106 cm
     Pinggang / Pinggul selepas   : 81/103 cm
     Jumlah penurunan :  Pinggang  - 9 cm / Pinggul -  3cm

3.  Aishah Ariffin -
     Berat Sebelum   : 59.5 kg
     Berat Selepas     : 56.8 kg
     Jumlah penurunan : 2.7 kg

     Pinggang / Pinggul sebelum : 83/103 cm
     Pinggang / Pinggul selepas   : 69 / 97 cm
     Jumlah penurunan :  Pinggang  - 14 cm / Pinggul -  6cm

So...Dalam masa terdekat ini Latihan G2K Putrajaya 2016 akan bermula. InsyaAllah pada bulan 3. Sesiapa nak kurus boleh daftar melalui whataps 019-2401729. Sila hantarkan butiran berikut :

1. Nama Penuh :
2. Umur :
3. Jantina :
4. Alamat :
5. Email :
6. Fb :


Berikut adalah... cakap-cakap peserta :







Sekian...












Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...