Jumaat, 31 Ogos 2012

Langkah Pertama Atasi Perut Buncit..

Hei! cuba anda perhatikan susahnya nak buat senaman di perut (abdominal). Ia semakin sukar apabila berat badan melebihi kemampuan otot semasa sehingga mengundang sakit bahu dan leher. Tolak tepi isu obes (berat badan). Yang ingin saya kongsikan soal teknik! kalau tidak sampai kesudahlah lemak dibahagian perut tak settle-settle lagi.
  

Foto : Illiopsoas
Apabila melakukan Abs, selain badan dinaikkan oleh otot Rectus Abdominis, peranan otot Illiopsoas (Major dan Minor),  sebagai penyokong kerja-kerja Rectus Abdominis tidak boleh dipandang sepi. Illiospoas yang melekat di Vertebral bodies T12-L5 (Psoas Major) dan di Lesser trochanter of femur turut bertindak bersama-sama otot paha untuk mengangkat badan (Flexion of Trunk) ketika baring telentang (Rujukan, Kinesiology, Ninth Edition). 

Justeru hendak atau tidak latihan kepada otot Illiopsoas dan paha perlu di bina terlebih dahulu. Jika tidak PASTI BADAN TIDAK TERANGKAT kerana sendi pinggul tidak dapat dikawal sebaiknya (bergegar).  Antara aktiviti yang harus dilakukan ialah Knee lift, Bridging, Plank dan side plank. 

Nak Kurus? Nak Cantik? Sila klik G2K Personal Training dan like page Gemuk2kurus.

Catat Ulasan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...