Ahad, 23 Februari 2014

Jaga-Jaga Untuk Kurus..

Ketika kita bersenam seperti berjalan laju, berjoging dsbnya pada intensiti dan durasi tertentu, ada 4 hormon yang dirangsang untuk melakukan proses glycogenolysis (proses menukar glycogen kepada glucose bagi menghasilkan tenaga). 4 hormon ini ialah Cortisol, Epinephrine, Norepinephrine dan Glucagon. Semakin banyak 4 hormon ini dirembeskan, maka semakin cepat glucose ditukar untuk dibakar. Jika demikian apabila tubuh kehabisan sumber glycogen, maka tubuh akan segara menggunakan lemak sebagai sumber tenanga.  Maka potensi untuk kurus lebih tinggi.
Gambar Hiasan 

Justeru jaga-jaga intensiti dan durasi latihan anda kerana hanya pergerakan yang pantas, laju, pecut akan meningkatkan glucose di dalam darah sehingga 40%-50%. Namun persoalannya bolehkah anda yang obes memecut? Jangan!..kerana ia akan mencederakan ligamen, tendon dan sendi. Jadi? 
Mulakan bersenam dengan tempoh pertama yang dikenali sebagai Tempoh Persediaan yang menjurus kepada membina daya tahan dan kekuatan kardiovaskular dan otot rangka terutama otot dibahagian kaki(Betis). Betis yang berdaya tahan dan kuat membolehkan kualiti aktiviti kardio menjadi lebih baik. 

Oleh kerana lebihan muatan, maka ikutlah lorong kiri. 'Memandulah' dengan perlahan dengan konsep 'sikit-sikit lama-lama jadi bukit' kerana senaman mencegah obes bukan sebuah persembahan silap mata. 

Rujukan :  Physiology of Sport and Exercise, 3rd ed.

Nak kurus? Nak Cantik? Sila klik G2K Personal Training dan like page Gemuk2Kurus







Catat Ulasan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...