Isnin, 17 Februari 2014

Lemak anda dibakar apabila...

Lemak akan dibakar apabila...

1. Tahap kecergasan fizikal anda 
Kadar pembakaran lemak bergantung kepada usia. Semakin usia meningkat maka semakin kadar     metabolisma kita rendah. Maka nasihat saya jangan biarkan obesiti dibawa kehari tua kerana amat sukar untuk dibakar.
  
2. Faktor intensiti dan jangkamasa latihan 
Apabila bersenam awasi kadar nadi. kebanyakkan kita bersembang dan tidak fokus menyebabkan latihan tidak menepati intensiti (kehebatan). Jangkamasa yang panjang melebihi 30 minit amat baik untuk pembakaran lemak. Namun lazimnya apabila jangkamasa panjang, intensiti pula semakin tidak menentu (perlahan dan tidak fokus).


============================================
Belilah buku 30kg Dalam 80Hari sekarang. 
Klik sini untuk membeli >>> Buku 30kg Dalam 80Hari

@
atau dapatkan di kedai buku POPULAR seluruh Malaysia
Nak info lanjut 
=============================================

3. Faktor keupayaan Fatty Acid (FA) 
Perkara ini berhubung kait terhadap proses pemecahan lemak (lipolysis). Antaranya jika terlalu       banyak makan makanan dari kumpulan karbohidrat (bergula) maka insulin akan dikeluarkan dan     berada terlalu banyak didalam darah (salur darah) bagi mengawal kadar gula dalam darah.               Keadaan ini akan menghalang penghasilan hormon epinephrine dan norepinephrine dan Hormon     Sensitive Lipase (enzim) yang akan memperlahankan proses penguraian ikatan lemak (glycerol +     3 FFA).
    
4. Komposisi makanan yang diambil pada awal senaman (sebelum senaman). 
Setiap makanan ada kalori. termasuklah buah dan sayur, namun buah mempunyai vitamin yang bertindak sebagai 'kenderaan' untuk mempercepatkan proses metabolisma (pembakaran lemak). Maka carilah sayur dan buah yang tinggi vitamin B, zink, dan iron kerana ketiga-tiga ini sangat berpengaruh didalam darah.

5. Penyimpanan tenaga dari karbohidrat semasa latihan.
Banyak makan bererti tinggilah kalori didalam Hati, Darah dan tisu otot. Jadi mengawal makronutiren (karbohidrat, lemak dan protien) yang menyumbang kalori paling tinggi amat penting. Lemak 1gram = 9kcal sementara karbohidrat dan protien 1gram = 4kcal.


Kesimpulannnya, kaedah senaman dan pemakanan harus betul. Dalam konteks faktor 4 dan 5 saya suka menekankan bahawa kedua-dua faktor ini amat selari dengan  prinsip senaman yang merujuk kepada konsep ibadah dalam Islam iaitu "Masa Luput" kerana tubuh badan kita ada kaitan dengan alam apatah lagi peraturan Allah SWT.

Rujukan : Sport Nutrition for Health and Performance

#30kgdalam80hari
#gemuk2kurus

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...