Selasa, 25 Februari 2014

Mana satu ek? Keliru...

(a) Leg Press Machine (mesin)
Kekadang dah masuk gimnasium tak tahu nak buat apa, tergaru-garu kepala memikirkannya. Nak buat ini takut salah, nak buat itu ada yang memandang, malu...Jangan begitu, entah-entah orang yang tengok tu pun 2 x 5 = 10.

(b) Squat dengan Barbell (free weight)
Ok sebagai seorang obes, apabila masuk gimnasium perkara pertama yang anda kena lakukan adalah memanaskan badan dengan menggunakan alatan kardio seperti treadmill, stepper, rowing, cross training dan sebagainya. Selepas 10-15 minit jika hendak meneruskan aktiviti kardio, lanjutkan aktiviti anda sehingga 20-30 minit. Kunci utama ialah bersederhanalah dari segi intensiti (kelajuan) dan jangkamasa (lama latihan) kerana membakar lemak bukan menggunakan sistem anaerobik tetapi aerobik iaitu 60-80% daripada Kadar Nadi Maksima. Selepas itu barulah melakukan aktiviti bebanan.

Ha, masa inilah wanita2 selalu pening melihat besi-besi yang 'ganas'. Jangan bimbang, apabila ingin melakukan aktiviti bebanan, pilihlah alatan bebanan dari kumpulan mesin terlebih dahulu (2-4 minggu pertama). Selepas anda memiliki daya tahan dan kekuatan barulah menggunakan alatan bebanan dari kumpulan free weight. 

Seperti foto (a) dan (b) kedua-duanya untuk membentuk paha menarik dan pinggul. Namun mesin (foto a) harus didahulukan bagi tujuan mengawal dan membantu pergerakan sendi agar tidak tersasar.

Nak info lagi? Nak Kurus? Nak Cantik?  Sila Klik sini...G2K Personal Training


Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...