Khamis, 23 Oktober 2014

Maksima Pembakaran Lemak Dengan KARVONEN METHOD

Hari ini semua orang nak sesuatu yang MURAH, CEPAT, SEDAP atau BERKESAN yang semuanya menjurus kepada EFFECTIVE COSTS. Justeru tidak heranlah ramai yang bertanya BAGAIMANA NAK MEMAKSIMAKAN PEMBAKARAN LEMAK!. Maka disini saya kongsikan salah satu dari langkah-langkahnya:


Ketahui Sasaran Latihan Kardio Anda:
----------------------------------------------
Sebelum memulakan senaman, anda harus mengetahui sasaran latihan anda supaya latihan / senaman anda benar-benar tepat dan memberi kesan. Jadi mari mengira sasaran latihan anda (Training Heart Rate) dengan formula Karvonen dibawah ini:

Zon Aerobik adalah diantara 60-80% daripada
Kadar Nadi Maksima (MHR)

Dapatkan Kadar Nadi Maksimum (KNM) anda dahulu dengan :

220 - umur  = ? 

kemudian, dapatkan Kadar Nadi Latihan Minima (60%)* dengan : 

60% x KNM = ? 

Contoh :

Katakan umur anda  

220 - 20 tahun = 200bpm 
60% x 200bpm  = 120bpm 

Maka bagi anda berusia 20 tahun, Kadar Nadi Latihan minimanya adalah 120bpm.

Kemudian dapatkan Kadar Nadi Latihan Maksima pula dengan pengiraan yang sama seperti diatas. 

contoh: 

220-20 tahun = 200bpm
80%* x 200bpm = 160bpm

Maka bagi individu berusia 20 tahun, Kadar Nadi Latihan maksimanya adalah 160bpm.

Justeru ketika bersenam bagi anda yang umur 20 tahun, harus memastikan degupan jantung berada DIDALAM ZON AEROBIK SECARA KONSISTEN iaitu di antara 120bpm - 160bpm SELAMA SEKURANG-KURANGNYA 15 MINIT HINGGA 45 MINIT.

Mengapa?

Dapatkan jawapannya didalam buku 30kg Dalam 80Hari sekarang. Dibincangkan secara ilmiah dimuka surat  175, Kardio 30min++.

Nak Kurus? Nak Cantik? klik G2K Personal Training dan like page Gemuk2kurus

Catat Ulasan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...