Khamis, 14 Januari 2016

Log Kurus 14.1.2016

Hari-hari berlatih adalah sangat berkaitan antara satu dengan yang lain. Kalau nak diperibahasakan...tak ubah seperti aur dengan tebing, aur menumpang tebing untuk bekalan air, manakala tebing memerlukan aur untuk mengelak hakisan. Seperti selasa lalu (log Kurus 12.1.2016), ia menjadi penentu corak latihan pada hari ini (log Kurus 14.1.2016) bagi mencapai penurunan berat badan berkesan.  

Hari ini latihan saya adalah Rowing secara interval dengan 1 minit bekerja dan 20saat rehat. Jika log sebelumnya saya menggunakan treadmill, jadi rowing telah merehatkan otot di seluruh bahagian kaki. Tak lah penat sangat...



Selepas selesai rowing...lebih kurang 5 minit berselang, saya mulakan aktiviti bebanan, log sebelumnya saya menfokus ke bahagian Bahu, tetapi kali ini saya beralih kepada dada dengan melakukan Chest Press, Dumbell Butterfly dan Cable Butterfly. Nak tahu apa kaedahnya, sila rujuk m/s 113(i), buku 30kg Dalam 80Hari.




Mungkin ada yang bertanya, mengapa sibuk fokus bahu dan dada...? sedangkan lemak biasanya di lengan (triceps) dan belakang kat kawasan ketiak tu..Jawapannya ada dalam buku 30kg Dalam 80Hari m/s 130 - Dari Fasa ke Fasa. 

Ringkasnya...untuk mencantik dan membakar lemak di lengan dan belakang ia harus 'step by step'. Membina kekuatan bahu dan dada, akan memudahkan aktiviti Lat pull down  (8) dan Triceps kick back (21). taklah bergetar, alingmen lari postur lari, daya tak daya dll.  Sila rujuk buku 30kg Dalam 80Hari.   




Ok bye...bersambung log seterusnya.


Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...