Rabu, 21 September 2016

NAK KURUS !!!. MANA SATU EK? LATIHAN BEBANAN ATAU KARDIO

Dunia hari ini semuanya dihujung jari. Dari sekecil-kecil perkara hinggalah sebesar-besar perkara segalanya  menjadi mudah dan pantas dengan wujudnya teknologi telefon pintar.

Tidak dinafikan teknologi memudahkan urusan kehidupan, namun jangan sesekali menafikan teknologi juga mampu merumitkan kehidupan. Hari ini kita dapat lihat bagaimana teknologi berupaya menukar kepercayaan, ideologi, presepsi, pemikiran, dan tindakan melalui penyaluran maklumat yang tidak tepat. Lantaran itu timbul perlbagai aliran pemikiran, ekstrimis, dan sebagainya. Sedar atau tidak, ledakan teknologi ini turut membawa tempias dan ‘meracuni’ corak senaman masyarakat kita.

Seringkali saya diaju soalan yang berbunyi,
“untuk kurus, manakah lebih penting, diantara latihan bebanan dan kardio coach? Saya selalu bersenam berpandukan video dan maklumat di internet”.

Saya menyoal kembali secara berselorok,
“sekarang awak kurus tak?”.

“Belum complete lagi. On the way”,
Jawab penyoal, sambil menggarukan kepalanya.

Asasnya ialah ilmu. Ilmu membolehkan seseorang membuat keputusan dan tindakan dengan betul. Biarpun keinginan untuk kurus mendesak kita melakukan pelbagai eksperimentasi, ilmu yang benar akan mendindingi  dengan baik. Malah ia menyediakan ‘jalan pintas’ untuk kurus.

Aktiviti bebanan dan kardio boleh dilihat dalam beberapa dimensi. Jika bagi lelaki yang ingin sado, mereka cenderung mengutamakan aktiviti bebanan berbanding kardio. Dengan kata lain dalam satu jam latihan, 45 minit diperuntukan untuk aktiviti bebanan dan bakinya adalah untuk kardio. Atau, dalam seminggu latihan (3 hingga 7 hari) mereka memperuntukan 3 hingga 5 hari untuk aktiviti bebanan dan bakinya diperuntukkan untuk kardio dan rehat. Mengapa demikian coraknya? Kerana mereka ingin membina otot dan membentuk tubuh

Bagi kumpulan yang ingin kurus dan ‘fit’ pula, mereka cenderung mengutamakan akiviti kardio berbanding aktiviti bebanan. Misalnya, dalam satu jam latihan, 30 hingga 45 minit diperuntukan untuk aktiviti kardio seperti berjoging, berlari, berbasikal, powerwalk, rowing, kayaking, berenang dan sebagainya. Bakinya pula dikhususkan untuk aktiviti bebanan yang lazimnya dikhususkan pada kawasan atau anggota tubuh tertentu.  Atau, dalam seminggu latihan, 3 hingga 6 hari diperuntukkan untuk aktiviti kardio dan selebihnya untuk aktiviti bebanan dan rehat.

Dapatkah anda mengesan berbezaan diantara kumpulan sado dengan kurus dan fit? Ya, perbezaannya adalah kecenderungan. Kumpulan sado mengutamakan aktiviti bebanan manakala kumpulan kurus dan ‘fit’ pula mengutamakan aktiviti kardio. Maka, bagaimana pula bagi kumpulan obes?

Didalam buku 30kg Dalam 80 Hari telah saya kongsikan disebabkan kumpulan obes ini mempunyai banyak halangan atau kekangan atau masalah baik dari sudut mental, fizikal, spiritual, emosi, status kesihatan dan kecergasan maka bersenam dengan gaya abang sado atau gaya kurus dan fit tidak sesuai dilakukan. Apa yang sesuai adalah mengimbangi aktiviti bebanan dan kardio berpaksi kepada fasa latihan. 



--------------------------------------------------
KLIK FOTO UNTUK MEMBELI
--------------------------------------------------

Ketika di Fasa Persediaan (1-2 minggu pertama latihan), anda haruslah mengutamakan aktiviti kardio berbanding bebanan. Kardio diutamakan kerana organ jantung, saluran darah, peparu perlu ‘dinaik taraf’ supaya oksigen dan nutrien dapat disalur dengan efisyen ke seluruh tubuh. Jika tidak, anda akan sentiasa merasa penat, lenguh, sesak nafas, mengah dan lain-lain.  



Aktiviti kardio yang harus dilakukan pada Fasa Persediaan adalah sebarang aktiviti senaman yang boleh meningkatkan degupan jantung pada kadar 50% hingga 70% daripada kadar nadi maksima seperti berjalan pantas, berjoging, menaiki dan menuruni tangga, berkasikal, mendayung, berkayak, mengemas rumah dengan pantas, berkebun dengan pantas dan sebagainya selama 20 hingga 30 minit. 

Selepas menghabiskan 20 hingga 30 minit aktiviti kardio, lakukan aktiviti bebanan dengan menfokus bahagian otot paling lemah! dengan melakukan Calf Raise, Leg Curls, Bridging dan Plank. Sementara pada bahagian atas tubuh pula, lakukan aktiviti bebanan seperti Bent Over Row, Up Right Row dan Shoulder Press. 


Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...