Ahad, 5 Februari 2017

Senaman KURUS Simple, Cepat dan Berkesan

Ramai yang nak kurus, tetapi blurr...tak tahu nak mula dimana? apa harus dilakukan?Diruangan ini saya mengajar tatacaranya. InsyaAllah jika tak sibuk saya akan lengkapkan 10 modul mudah untuk diikuti....

Hari 1 latihan, kita tidak boleh buat semuanya kerana senaman kena bersifat ansur maju. So aktiviti dibawah ini telah disusun secara profesional dan selamat berdasarkan buku tulisan saya berjudul 30kg Dalam 80Hari . 



Ok mula-mula...lakukan warming-up dengan slow jog. Setelah tubuh selesa tingkatkan kelajuan joging sehingga 15 minit tanpa henti. Rehat dengan melakukan regangan pada betis dan paha (gestrocnimeus, solues, posterior tibialis, quadriceps, hamstring dan adductor groups). 

Teknik joging tanpa henti atau aerobic continuous adalah senjata utama kurus. Ia sama seperti anda melakukan aerobic class. namun tatacara yang lebih detail harus dirujuk didalam buku  30kg Dalam 80Hari . 

Setelah degupan jantung stabil, sambung aktiviti Push-up (foto 1)  sebanyak 12-15 ulangan secara isotonic (bergerak). Jika tidak mampu lakukan secara isometric (statik) mengikut kemampuan sahaja. 

Foto 1 : Mula - Push up 
Foto 2 : Tamat - Push up 
Setelah itu. terus lakukan dip (foto 2) sebanyak 12-15 ulangan secara isotonic (bergerak). Sekali lagi jiga jika tidak mampu lakukan secara isometric (statik) mengikut kemampuan sahaja. 

Foto 3: Mula - Dip 
Foto 4 : Tamat - Dip 
Setelah selesai keduanya, rehat seketika sekitar 1 hingga 2 minit. Setelah itu ulang rutin yang sama sebanyak 2-3 kali lagi. 

Persoalan timbul. Dimana regangan, mengapa terus jogging?. Untuk cepat kita boleh menggunakan slow jog sebagai regangan. Semasa slow jog, otot telah diregangankan secara dynamic stretching...so 2 in 1. tak payah nak buang masa. 

Esok kita bersiaran lagi...insyaAllah. Jangan lupa share dan like fb Gemuk2Kurus







Catat Ulasan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...