Selasa, 12 Januari 2016

Log Kurus 12.1.2016 (Selasa)

Last training hari tu..Rabu. So training hari ini bererti selepas 5 hari rehat. Nampaknya saya telah langar prinsip Reversibility. Oleh kerana itu tidaklah sesuai saya bercita-cita untuk menggandakan latihan secara mendadak melebihi Log Kurus 6.1.2016 yang lalu. Namun saya nak menggunakan jarak agar memberi tekanan kepada sistem kardiovaskular secara seragam. Jadi hari ini saya memilih berjogging dan rehat. 

Berbanding log kurus 6.1.2016, kali ini saya memanjangkan jogging sehingga 1 pusingan tasik. Pada 5 minit pertama saya berjoging + regangan dinamik untuk mengawal degupan nadi. Pada minit 6 hingga akhirnya saya membuat kombinasi teknik joging antara penggunaan tapak tengah dan tapak hadapan kaki untuk mengagihkan tekanan. Al malkumlah..dulu-dulu main takraw, ada injury lama di tapak kaki. Jadi tak boleh lelama berjoging. Kena adjust sikit teknik.

Satu stesyen diwujudkan bagi memanjangkan masa @ jarak berjoging berbanding Log Kurus 6.1.2016
Teknik tapak tengah bererti saya meletakkan keseluruhan tapak kaki di lantai secara serentak. Ini dapat mengurangkan kesakitan pada bahagian tapak kaki. Sementara teknik tapak hadapan pula bererti berjoging secara menjengket bagi melajukan langkahan.  Jadi.. sambil tersenyum jer saya habiskan 8 pusingan (2 pusingan warming up dan 7 pusingan latihan). Justeru kepada mereka yang berlebihan berat badan dan ada sejarah Plantar Fasciitis joging dengan teknik ini ya!. 



Berdasarkan rekod saya Alhamdulillah, saya berjaya mencatatkan 138, 150, 156, 162, 168, 168 dan 168 BPM yang menunjukkan saya telah berjaya memasuki zon aerobik selama lebih 20 minit.Selepas sedikit regangan kaki, lebih kurang 5 minit..saya terus melakukan Abs Crunch sahaja... sebanyak 20-15-10 sahaja. Mengapa itu sahaja...nak kejar masa jap lagi ada meeting daa..Total masa yang saya gunakan hanyalah 35 minit mengandungi , Warm up 5 minit, Latihan 20 minit, Regangan 5minit dan Latihan bebanan 5minit


Balik, macam biasa timbang... keputusan seperti yang dijangka. Frust? tak sangat... sebab tahu puncanya...punca paling ketara, training berterabur sebab sibuk dengan kerja..huhuhu.. kipidap. 
Seperti yang dirancang, malam pun training jugak. Lepas jer mengajar Personal Training, saya pun mulalah training untuk diri sendiri...

Disebabkan pagi tadi dah buat kardio, pada sebelah malam saya lakukan aktiviti kardio (jogging) + bebanan (Shoulder). Tapi, joging malam ini tidaklah serius sangat sebab kaki sedikit penat kesan jog pagi tadi. Hanya berjoging pada kelajuan treadmill 7.0 MPH. Mengapa Shoulder? Mengapa tak yang Abs? atau lain2? itu akan saya jawab pada log kurus yang akan datang.



Oleh kerana gym nak tutup jam 10 mlm. dan saya hanya ada 30 minit sahaja, jadi saya melakukan senaman dengan susunan berikut: 

1. Jog - 5 min 
2. Shoulder Press - 10kg - 20reps 
3. Jog - 2 min
4. Shoulder Press - 15kg - 15reps
5. Jog - 2 min 
6. Shoulder Press - 20kg - 10reps 
7. Jog - 4 min
8. Lateral Raise - 7kg - 15reps x 4 

dan balik...

Bersambung...





Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...