Sabtu, 24 Ogos 2019

JANGAN STRES NANTI GEMUK



Stres adalah reaksi badan terhadap sebarang tekanan. Ia melibatkan tindakbalas fizikal, mental, emosi dan spiritual. Tetapi tahukah anda stres adalah penyebab GEMUK? 


JANGAN STRES. 
KURUS SECARA ONLINE. 
KLIK FOTO DIBAWAH SEKARANG



TINDAKBALAS STRES

Apabila stres muncul, apa yang berlaku didalam tubuh sebenarnya terdapatnya lebihan hormon cortisol. Hormon ini terhasil dari beberapa siri tindakbalas hormon yang bermula dari Hypothalamus.  Stres yang menimbulkan gejala 'pening' 'bimbang' telah menghantar signal kepada Hypothalamus untuk mengeluarkan Corticotropin (CRH) CRH ini kemudiannya merangsang Adrenocorticotropic Hormone seterusnya merangsang Adrenal Cortex untuk mengeluarkan Cortisol ke dalam darah. 

Tindakbalas tubuh secara spontan menghasilkan cortisol sebenarnya bertujuan untuk mengawal stres (mengawal tekanan darah dll). Ertinya Cortisol membuatkan anda tenang. Namun apabila stres tertlalu tinggi dan cortisol terlalu banyak didalam darah ia tidak memberi kebaikan malah mengundang keburukan kepada tubuh termasuk merosakkan dinding saluran darah. 

PROSES 

PENGHASILAN CORTISOL





STRES GANGGU USAHA KURUS

Dalam konteks obesiti pula, cortisol yang 'berlambak' ini mencetuskan Cushing Syndrom. 
Salah satu kesan Cushing Syndrom yang memberi kesan buruk kepada golongan obesiti dan mereka yang sedang berusaha untuk kurus adalah berlakunya PENGECUTAN OTOT atau dipanggil sebagai Sacropenia. Otot yang mengecut ini menyebabkan 'kilang' pembakaran kalori (tenaga) 'mogok'. Akhirnya lemak tidak dapat dibakar. 

KAWAL STRES 

Untuk mengawal Cushing Syndrom, maka kawallah stres. Untuk itu, dari aspek senaman binalah rasa seronok kerana rasa seronok akan mengeluarkan hormon yang berlawanan dengan cortisol seperti endorphin, serotonin, oxytosin. Kekuncinya seronok, jika senaman itu tidak menyeronokkan ia akan menambah bilangan cortisol.



JANGAN STRES. 
LAKUKAN SENAMAN YANG 
DIKONGSI COACH INI. 


JANGAN LUPA SUBSCRIBE 

Sebab itu ramai yang makan banyak ketika stres kerana aktiviti makan boleh menukar tumpuan pemikirannya. Namun tindakan tersebut turut memakan diri. 




















  

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...