Ahad, 28 Januari 2018

SAYANGI ANAK-ANAK, CEGAH HIPERTENSI


Intro

Kajian Kesihatan dan Morbiditi Kebangsaan (NHMS) pada 2011 oleh Kementerian Kesihatan menunjukkan 32.7 peratus orang dewasa berumur 18 tahun ke atas didapati mempunyai masalah hipertensi. Laporan Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) pada 2004 pula menunjukkan, penyakit berkaitan kardiovaskular menyumbang kepada 36 peratus daripada jumlah kadar kematian di Malaysia.



Kredit foto -
http://www.businessdayonline.com/hypertension-prevalence-nigeria-30-45-experts/



Apa itu Hipertensi?


Hipertensi adalah keadaan di mana saluran darah berterusan mengalami tekanan tinggi. Tekanan darah normal dalam kalangan orang dewasa ialah 120/80 mm Hg. Apabila tekanan darah sama atau melebihi 140/90 mm Hg, ia dianggap naik atau tinggi. Lebih tinggi tekanan darah lebih tinggi pula risiko kerosakan pada jantung dan saluran darah dalam organ utama seperti otak dan buah pinggang.Bertindaklah sekarang sebelum terlambat, hipertensi boleh di cegah dengan senaman. 


3 cara Follow The BEAT mengatasi Hipertensi

Pertama
Yang perlu anda tahu, Coach Sufian Sulaiman yang merupakan Founder Follow The BEAT pernah bertugas di Hospital UKM dibawah Program Kerjasama Pembangunan Perkhidmatan Kesihatan, Jabatan Kesihatan Masyarakat Hospital UKM dan antara tugas beliau adalah melatih pesakit Warga Emas (60 tahun keatas) yang mempunyai pelbagai penyakit NCD seperti hipertensi dan diabetis, CAD, Parkinson dan lain-lain sehingga sihat. 





Kedua
Modul latihan Follow The BEAT terbukti selamat kerana kandungannya diambil dan diubahsuai dari Modul 10 kg 10 minggu yang telah diguna pakai oleh pihak Kementerian Kesihatan dibawah program KOSPEN dan Promosi Kesihatan Malaysia. Modul 10kg 10 minggu adalah 'air tangan' Coach Sufian Sulaiman. 



Ketiga
Follow The BEAT menggabungkan muzik melalui senamrobik dengan Modul Kurus Follow The BEAT yang sesuai kepada semua peserta termasuk yang berisiko menghidapi penyakit NCD. 





Jom saya bantu 
sertai Follow The BEAT sekarang 
Klik FOTO DIBAWAH 
v
v






Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...